Dankzij tv-commercials, series en films krijgen onze oren en ogen goed de kost. Sterker nog: door reclames krijgen we automatisch zin in (ongezond) eten. Dat zintuigen tijdens een film belangrijk zijn, moeten ze ook in Japan gedacht hebben. Daar heeft een professor de zogeheten ‘lik-tv’ geïntroduceerd!

Ik wil kaas, ik proef kaas

Op tv ziet eten er altijd heerlijk uit, maar schijn bedriegt. Een pizza wordt voor een reclamespot met lijm besmeurd om de extra kaas te benadrukken. Toch gaan we watertanden zodra we de pseudo-kaas zien. Dankzij een hoogleraar uit Japan genaamd Homei Miyashita, kunnen we binnenkort misschien speciale tv’s met een aparte smaakmachine kopen, oftewel: TTTV’s (Taste the TV’s).

Leren en eten op afstand

Het idee van de smaak-tv is vooral ontstaan door de huidige coronamaatregelen. We werken hoofdzakelijk thuis en kunnen niet uit eten. Kookprogramma’s en restaurants op tv worden pas echt reëel als je kunt proeven wat je te zien krijgt (of wat je zelf maakt).

Daarnaast is het niet echt vreemd dat we ons meer gaan richten op smaak. Het is namelijk één van de vijf zintuigen die nu ontbreekt als je een crunchy chipje of sappig stuk vlees voorbij ziet komen. Door smaak toe te voegen, zorg je voor de ultieme zintuiglijke beleving. En dat is wat we willen! Dankzij de smaakmachine zou het zelfs mogelijk zijn om een boterham naar chocolade te laten smaken.

Lekker of goor?

Of de lik-tv ook echt wereldwijd gerealiseerd wordt, is nog maar de vraag. Bij de een valt het wel in de smaak en bij de ander niet. Het zal hoe dan ook even wennen zijn als je het voor het eerst gaat proberen. Mij als foodie lijkt het in ieder geval reuze interessant… al is het maar om te checken of de smaken echt overeenkomen met het beeld.

Benieuwd hoe het werkt? Kijk en oordeel zelf!

Bron: Reuters, Global News

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.